Arvoisa herra puhemies! Tästä edustaja Auton puheenvuorosta on hyvä jatkaa. Pidän myös tärkeänä, että tätä Destian myynnistä saatua 150 miljoonan euron pottia käytettäisiin näihin hankkeisiin. Lapissa on muun muassa akuutti tuo Kemi—Oulu-väli. Se on Lapin vilkasliikenteisin maantieosa, ja voi sanoa, että kapea ja paljon liikennettä on ja se ei kyllä vastaa tätä nykyistä tarkoitusta. Toinen huono osuus on valtatiellä 21 välillä Muonio—Kilpisjärvi, jonka Suomen ja Norjan välinen raskas liikenne on kasvanut sillä osuudella merkittävästi, mutta tien huonon kunnon vuoksi siinä sattuu kymmeniä raskaan liikenteen suistumisongelmia vuosittain.
Rautatiehankkeista pidän ensiarvoisen tärkeänä tuota Soklin kaivosrataa, jotta saataisiin uusia työpaikkoja. Yara on ilmoittanut tuhannesta uudesta työpaikasta, jos valtio osallistuu liikenneinfran rahoittamiseen. Samoin on sitten tuo Tornio—Laurila-radan sähköistys. Siinä puuttuu sähköinen osuus 17 kilometrin pätkältä, ja tämä tulevaisuudessa mahdollistaisi rajat ylittävän henkilöjunaliikenteen sekä suurteollisuuden yhteydet. Näitä tie- ja ratahankkeita ei tule nähdä pelkkänä kulueränä vaan vientiteollisuuden edistäjänä, jotta Suomi pärjää tulevaisuudessakin.
Mutta pieni pilkahdus on täällä lisätalousarviossa eteenpäin näitä Lapin hankkeita. Täällä on Kemijärven puutavaraterminaalin sähköistys, jonka jälkeen dieselvetoinen tavaraliikenne voidaan siirtää sähkövedolle Rovaniemen ja Kemijärven välillä, ja nämä ovat aina askel kerrallaan eteenpäin, hyvä näin.
Jaa tämä artikkeli