Lapin radion pakina

Kolumniarkisto

 

Hyvät radion kuuntelijat,

 

Neljän vuoden työrupeama on päättymässä. Poliitikkona on tilinpäätöksen aika ja kansalaiset aivan oikeutetusti kysyvät, mitä olet saanut aikaan? Tästä ja Lapin näkymistä hetken kuluttua lisää – äänessä Johanna Ojala-Niemelä.

 

Kysymys – mitä olet saanut aikaan – on tuttu jokaiselle poliitikolle vaalien alla. Politiikka on tietysti joukkuelaji, joten on aina uskaliasta väittää tuloksia omiksi saavutuksiksi. Tosiasia on kuitenkin, että ilman äänestäjien, puolueen ja edustajakumppanien luottamusta ei voi menestyä kansanedustajan työssä.

 

Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta järjesti eilen Kemijärvellä Itä-Lapin tulevaisuutta koskevan seminaarin.

Kun nyt elämme valtakunnassa murrosaikaa niin ICT-sektorin kuin metsäteollisuuden osalta, niin Itä-Lapissa nämä muutokset koettiin etunenässä. Kemijärveltä Salcomp siirsi tuotantonsa Kiinaan, Orion ja Torstai lopettivat sekä vuonna 2007 Stora Enson sellutehdas sai mennä. Päivien pidentymisen myötä myös Itä-Lapin tilanne näyttää entistä valoisammalta. Keitele Group on löytänyt oman kotipesän Kemijärveltä, Pallaskylmä Oy on laajenemassa ja Soklin kaivoksen liikenneinvestoinnit nytkähtivät askeleen eteenpäin. Kaivoksen myötä luvassa on työtä ja toimeliaisuutta koko Itä-Lappiin. Kerrannaisvaikutukset ulottuvat koko Suomeen.

 

Perämeren satamat ovat avainasemassa myös Soklin rikasteen kuljetuksissa. Törniön Röyttän satama on yksi LNG-hankkeiden pioneeri. Tällä viikolla Torniossa esiteltiin Pohjoismaiden suurimman LNG-terminaalin rakennustyömaata. Tukea terminaalille on myönnetty 33 miljoonaa euroa valtion varoista osana 100 miljoonan euron pakettia LNG-infran kehittämiseen koko Suomessa. LNG on nesteytettyä maakaasua, mikä on ympäristöystävällinen polttoaine laivaliikenteeseen. Todellista cleantechiä siis. Terminaalin rakennusvaihe työllistää 240 htv:tä ja vakituisia työpaikkoja tulee kymmenkunta.

 

Edustajan pestiä aloittaessani en arvannut, että taloudessa seuraa – ei vain seitsemän – vaan kahdeksan laihaa vuotta. Lapin ja lappilaisten etuja on pitänyt valvoa taisteltaessa yhä niukkenevista resursseista. Siihen nähden Lappi on pärjännyt hyvin. Esimerkiksi liikenneinfran osalta Kaukosen silta on vihitty käyttöön, VT4 parannustyöt Rovaniemen kohdalla on aloitettu, Kemin Isohaaran sillan korjaukseen on myönnetty rahat, Ivalon ja Rovaniemen lentokenttiin investoidaan sekä Kemijärven rautatien loppupätkä sähköistetään. Merkittävää oli, että myös kuljetustuki saatiin säilytettyä kompensoimassa yrittäjien pitkiä etäisyyksiä.

 

Matkailun osalta edustuskulujen verovähennysoikeus saatiin palautettua ja kansallispuistojen vetovoimaa on kasvatettu investoinneilla. Kouluja on korjattu ja mm. lappilaisista työpaikoista oli kyse myös silloin kun SDP asettui jyrkästi vastustamaan Metsähallituksen metsätaloustoimintojen yhtiöittämistä.

 

Nämä hankkeet ovat lujittaneet uskoa siihen, että Lapille tärkeitä asioida voidaan edistää. Se vaatii jatkossakin Lapin vahvuuksien esiintuontia sekä kovaa työtä ja tahtoa. Tämä on viimeinen pakinani tällä vaalikaudella ja haluan kiittää kuulijoita kuluneesta ajasta, jos kansa suo huhtiivaaleissa työ Lapin puolesta jatkuu.