Arvoisat juhlavieraat,
Tervehdin Teitä ilolla, ja on suuri kunnia olla täällä tuomassa teille terveiset eduskunnasta sekä juhlistamassa kanssanne Muonion lukion 50-vuotista taivalta.
Muonion Lukio on ollut monelle meistä paikka, johon liittyy paljon tärkeitä muistoja, sillä täällä olemme kasvaneet aikuisiksi, täällä olemme saaneet elinikäisiä ystäviä ja täällä olemme kenties löytäneet elämänkumppanin itsellemme.
Hyvät kuulijat,
Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman paras ja toimivin. Tästä olemme saaneet vuosikymmenten aikana kuulla pelkästään kehuja, niin ulkomailla vieraillessamme, kuin vieraita täällä kierrättäessämme.
Mikään ei kuitenkaan ole pysyvää eikä voida tuudittautua siihen, että näin olisi jatkossa. Aivan kuten teitä läsnäolijoita, niin myös meitä eduskunnassa on viime aikoina puhututtanut Suomen heikentyneet Pisa-tulokset. Toimiessani eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana olemme keväällä käynnistäneet laajan tutkimushankeen koskien perusopetuksen heikentyneitä oppimistuloksia.
Pisa 2022 tulosten mukaan osaamisen lasku koskee kaiken tasoisia oppilaita ja asiantuntijoiden näkemys on, että oppimistulosten lasku ei johdu vain jostain yksittäisestä tekijästä, vaan taustalla on useita samanaikaisia tekijöitä ja ilmiöitä. Tällaisia syitä ovat mm. lukemisharrastuksen hiipuminen, motivaation heikkeneminen, oppimiselle haitallisten asenteiden kasvu, digitaalisten laitteiden käytön lisääntyminen ja Covid 19-pandemia viimeisimpänä. Kysymyksessä on kokoava selvitys perusopetuksen toimintaympäristön muutoksista ja opetuksen järjestämisen edellytyksistä vastata tähän muutokseen. Taustatekijöitä on muun muassa kaupungistuminen, sosiaalinen eriytyminen kaupunkien sisällä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän lisääntyminen ja oppilaiden lisääntynyt tuen tarve.
Suunnan kääntämiseksi on tärkeää kyetä myös uudistumaan. Uudistuksia ei kuitenkaan pidä tehdä pelkästään uudistamisen innosta tai sen vuoksi. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää toimenpiteitä perusopetuksen oppimistulosten nostamiseksi. Työ on organisoitu kolmen teeman ympärille, nämä ovat tekoäly ja teknologia, perustaidot ja oppiminen ja ekologinen ja sosiaalinen kestävyys. Työn tueksi on perustettu myös parlamentaarinen seurantaryhmä.
Uusi lukiolaki tuli voimaan vuonna 2019 ja sen myötä uuden opetussuunnitelman mukaan on vuodesta 2021 lähtien vahvistettu myös opiskelijoiden mahdollisuutta saada tukea oppimisen ongelmiin. Tämä on ollut omiaan lisäämään nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia suorittaa lukio-opintoja esimerkiksi erilaisten oppimisvaikeuksien muutoin hankaloittaessa opinnoista suoriutumista.
Marinin hallituskaudella sen sijaan uudistettiin koulupolkua siten, että laajennettiin oppivelvollisuus koskemaan toista astetta ja siis myös lukio-opintojen suorittamisesta tuli opiskelijalle maksutonta. Tämän on jo nyt nähty olleen järkevä ja kauaskantoinen uudistus, sillä Suomi tarvitsee väestön jatkuvasti vähentyessä ja työelämän muuttuessa yhä enemmän niitä, jotka haluavat jatkaa korkeakouluopintoihin.
Onneksi se on toki mahdollista myös ammatillista reittiä pitkin, mikä on yksi suomalaisen koulutusjärjestelmän hienouksista. Kenenkään nuoren koulupolku ei enää ole perheen varallisuudesta kiinni, toisin kuin vielä 50 vuotta sitten on oppikirjojen ja muiden materiaalien osalta ollut. Vaikka uudistuksesta on vain vähän aikaa, niin tuloksia on jo nähtävissä. Esimerkiksi Helsingissä ennen oppivelvollisuuden laajentamista, yli kolme prosenttia ikäluokasta tippui kaikesta koulutuksesta peruskoulun jälkeen. Uudistuksen jälkeen, tämä kuku on laskenut Helsingissä alle puoleen prosenttiin.
Tällä hallituskaudella painitaan koko valtakunnassa talouskurimuksen kanssa. Kuntien taloustilanne näkyy väistämättä sen suurimman toimialan eli kasvatus- ja koulutussektorin arjessa. Pääministeri Orpon hallitus on puhunut koulutuksen erikoissuojeluksesta, kun ovat laatineet leikkauslistojaan. Tämän hetken tiedon valossa lukiokoulutuksesta ei suoraan olla leikkaamassa, mikä on hyvä asia.
Pitkään valmisteltu mahdollisuus sisällyttää ylioppilastutkintoon taito- ja taideaineiden koe joko kuvataiteessa, liikunnassa tai musiikissa, mikä tarkoittaa sitä, että kaikille yhteisissä taito-ja taideaineissa lukiodiplomi lakkaa. Tämä uudistus on etenemässä tänä syksynä eduskunnan käsittelyyn ja se otetaan käyttöön ensimmäisen kerran syksyllä 2029.
Suomen koulutusjärjestelmän laadun tae ovat korkeasti koulutetut opettajat. Väestön väheneminen ja asutusten keskittyminen kaupunkeihin on kuitenkin aiheuttanut sen, että pätevistä opettajista voi olla paikoin pulaa. Tämä on huolestuttava suuntaus ja siksi onkin kuntatasolla mietittävä niitä tekijöitä, joilla saadaan olemassa oleva koulutettu henkilöstö pysymään kunnan palkkalistoilla ja toisaalta houkuttelemaan kuntaan uusia asukkaita, jotta kelpoisille opettajille
Hyvät Muonion lukiolaiset,
Teillä on valoisa tulevaisuus ja elämä edessänne. On upeaa, että olette päättäneet syventää osaamistanne lukio-opintojen myötä, sillä koulutus jos mikä kannattaa. Tämä on teille tärkeää aikaa myös kasvamisen ja aikuistumisen näkökulmasta. Vaikka lukio on välillä erittäin vaativa koulu, niin muistakaa myös nauttia hetkistä ystävien ja opintojen parissa.
Ja meille vähän varttuneemmille osanottajille muistutan: Aina on hyvä hetki oppia uutta, otetaan siis mallia näistä upeista nuorista ja satsataan elinikäiseen oppimiseen.
Onnittelut Muonion Lukio 50 vuotta! Tämä on erinomaista vuosikertaa !
Kommentit