REKKAMIES VIIKKOJA TIELLÄ – SAA ASFALTTIA NIELLÄ

Kolumniarkisto

 

Valtatie 21:n varrelta kuultiin riemunkiljahduksia, kun perusparannukselle myönnettiin viimein 35 miljoonaa euroa. Tien rahoituksen järjestymiseksi on tehty jo vuosia hartiavoimin työtä ja nyt edunvalvonta tuotti tulosta. Kapea ja huonokuntoinen tie on vaarallinen lisääntyneiden matkailijoiden ja raskaan liikenteen vuoksi. Tieltä suistumisia on Kolarin ja Muonion välillä ollut jopa 140 vuosittain ja tämä kertoo jo karua kieltä tien nykyisestä kunnosta.

 

Tieyhteys on Käsivarren elinkeinojen elvyttämiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi elintärkeä. Parempi tie avaa suuria mahdollisuuksia muun muassa Luoteis-Lapin matkailulle. Auroran nimellä kulkeva hanke vauhdittui todenteolla, kun tien perusparannukseen liitettiin automaattisen liikenteen testialue ja osaamiskeskus. Äly-liikenne on päivän sana, jonka nimeen kaikki vannovat. Aurora-hanke tuo uusia työpaikkoja sekä paikallista liiketoimintaa alueelle. Toivonkin, että kuokka saadaan lyötyä maahan jo tulevana kesänä ja työt lähtevät ripeästi käyntiin.

 

Huolia sen sijaan aiheuttaa hallituksen suunnitelmat vapauttaa ulkomaista rekkaliikennettä Suomessa. 

Esityksellä ehdotetaan purettavaksi kansallinen lainsäädäntö kabotaasikuljetuksista. Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla.  

 

Yrittäjät ovat seuranneet huolestuneena Sipilän hallituksen toimia, koska nyt ollaan vapauttamassa ulkomaisten rekkojen tulo Suomen teille. Tämä mullistaisi kilpailutilanteen ja avaisi laajat ovet harmaalle taloudelle sekä tulisi haastamaan kuljetusalan kotimaisia työpaikkoja entisestään. Kuljetusyrittäjät ovat tehneet paljon investointeja. Alalla on ollut koko ajan kannattavuuspulmia, ja rekkamiehet painavat todella pitkää päivää jo nyt. Kuten Matti Eskokin laulussaan rallattelee: ”Rekkamies viikkoja tiellä – saa asfalttia niellä”.

 

Kansallisen lainsäädännön määritelmien poistuminen lisäisi kabotaasiliikennettä Suomessa. Uhkana on, että epäterve kilpailu ja harmaa talous lisääntyvät alalla merkittävästi.  Tieliikenteen tavarakuljetusten liikevaihto on Suomessa noin 6 miljardia euroa ja työllistää pelkästään tavaraliikenteen kuljettajina noin 70 000. Nyt puhutaan toimialasta, joka maksaa noin 6 miljardin liikevaihdosta arviolta 2,7 miljardia eli lähes puolet veroina valtiolle. 

 

Jos tämä esitys viedään nyt läpi, on selvää, että siitä seuraa vaikeuksia. Viranomaisilla — työsuojeluviranomaisilla, Tullilla ja poliiseilla — ei ole tällä hetkellä työkaluja eikä resursseja hoitaa valvontatehtäviä. Hallituksen tehtävä on edistää suomalaista työtä ja nyt uhkaa käydä päinvastoin. Rekkamieheltä viedään elanto. Tätä taustaa vasten ihmettelen kovasti, miksi hallitus on lähtenyt juuri tässä asiassa tekemään Suomesta EU:n mallioppilasmaata.

 

Johanna Ojala-Niemelä

Kansanedustaja (sd.)

 

Kolumni Meän Torniolaakso 18.2.2016